Gezond zwanger

Gezond zwanger

Om je kindje de beste start te geven is het goed om gezond te leven. Dit houdt in voldoende beweging, voldoende buitenlucht, voldoende gevarieerd eten en voldoende drinken. Eigenlijk gewoon je gezonde verstand gebruiken. Mocht je toch twijfelen, dan kan de app ZwangerHap van het Voedingscentrum je  helpen. Hieronder de belangrijkste dingen op een rijtje. 

 

 

Gezond zwanger

Welke voedingsmiddelen kun je beter niet gebruiken?

  • Rauw vlees of vleeswaren gemaakt van rauw vlees
  • Rauwe- en gerookte vis
  • Rauw ei
  • Rauwmelkse kazen
  • Rauwe kiemgroente
  • Ongekookte melk rechtstreeks van de boer

Bovenstaande producten kunnen een besmetting met bacteriën (zoals listeria) en de parasiet Toxoplasma gondii opleveren. De Toxoplasma gondii kan ook in ontlasting van katten zitten. Verschoon daarom de kattenbak met handschoenen aan of laat het iemand anders doen. Dit geldt ook voor tuinieren.

Waarschijnlijk overbodig te melden dat stoppen met roken, alcohol en drugs voor je kindje het allerbeste is wat je kunt doen.

Bewegen

De meeste sporten kun je gewoon blijven doen. Wel is het belangrijk dat je naar je lichaam luistert. Krijg je pijn in je bekken, veel harde buiken of voelt het gewoon niet meer prettig, dan kun je de intensiteit of bepaalde oefeningen beter verminderen of vermijden. Ga tot de bevalling iedere dag even naar buiten voor een wandeling, een fietstocht of met je oudste kind(eren) naar een speeltuintje in de buurt.